Spædbørns sociale udviklingssituation - med fokus på emotionelle relationer og udvikling af intentionel læring

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Standard

Spædbørns sociale udviklingssituation - med fokus på emotionelle relationer og udvikling af intentionel læring. / Hedegaard, Mariane .

In: Psyke & Logos, Vol. 43, No. 2, 2022, p. 37-56.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Harvard

Hedegaard, M 2022, 'Spædbørns sociale udviklingssituation - med fokus på emotionelle relationer og udvikling af intentionel læring', Psyke & Logos, vol. 43, no. 2, pp. 37-56. https://doi.org/10.7146/pl.v43i2.137302

APA

Hedegaard, M. (2022). Spædbørns sociale udviklingssituation - med fokus på emotionelle relationer og udvikling af intentionel læring. Psyke & Logos, 43(2), 37-56. https://doi.org/10.7146/pl.v43i2.137302

Vancouver

Hedegaard M. Spædbørns sociale udviklingssituation - med fokus på emotionelle relationer og udvikling af intentionel læring. Psyke & Logos. 2022;43(2):37-56. https://doi.org/10.7146/pl.v43i2.137302

Author

Hedegaard, Mariane . / Spædbørns sociale udviklingssituation - med fokus på emotionelle relationer og udvikling af intentionel læring. In: Psyke & Logos. 2022 ; Vol. 43, No. 2. pp. 37-56.

Bibtex

@article{287d59306b284341b3cf4c67bcecbb8a,
title = "Sp{\ae}db{\o}rns sociale udviklingssituation - med fokus p{\aa} emotionelle relationer og udvikling af intentionel l{\ae}ring",
abstract = "De sidste 70 {\aa}r har kognitiv forskning inden for sp{\ae}db{\o}rneomr{\aa}det f{\o}rt til en opfattelse af, at sp{\ae}db{\o}rn fra f{\o}dslen er aktivt orienteret mod omverdenen. Men ikke alle forskningsretninger ser b{\o}rns ”agency” og intentionelle orientering som naturgivent, hvilket forskning i d{\o}gninstitutioner efter 2. verdenskrig har dokumenteret. For sp{\ae}db{\o}rn er den emotionelle kommunikation i bred betydning vigtig, hvor den kropslige kommunikation mellem barn og dets omsorgspersoner allerede fra f{\o}dslen danner grundlag for dets udvikling af en intentionel orientering mod omverdenen. Et sp{\ae}dbarns biologiske udvikling, sammen med {\ae}ndring i institutionelle praksisser, medf{\o}rer, at omsorgspersonernes kommunikation med barnet {\ae}ndrer sig. Denne kommunikative interaktion mellem barn og omsorgsperson skaber barnets sociale udviklingssituation. En vurdering af et barns udvikling indeb{\ae}rer s{\aa}ledes, at barnet m{\aa} ses i sin relation til og i samspil med andre mennesker. Hvordan dette samspil {\ae}ndrer sig i sp{\ae}dbarnsperioden og medf{\o}rer udvikling af barnets ”agency”, illustreres med, hvordan legescenarier mellem far og s{\o}n {\ae}ndrer sig i barnets f{\o}rste leve{\aa}r. I en s{\aa}dan sammenh{\ae}ng er det barnets udviklingssituation som helhed, der m{\aa} vurderes, og den, der vurderer, indg{\aa}r derfor ogs{\aa} i relation til barnet og bliver derved ogs{\aa} en del af barnets sociale situation. Denne dobbelte relationelle tilgang har dannet grundlag for den interaktive observationsmetode, hvor m{\aa}let er en forst{\aa}else af barnets udviklingssituation, som inddrager dets intentionelle orientering – barnets perspektiv.",
keywords = "Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, Sp{\ae}db{\o}rns udvikling, emotionel kommunikation, intentionel orientering, sociale udviklingssituation, interaktive observationsmetode",
author = "Mariane Hedegaard",
year = "2022",
doi = "10.7146/pl.v43i2.137302",
language = "Dansk",
volume = "43",
pages = "37--56",
journal = "Psyke & Logos",
issn = "0107-1211",
publisher = "Dansk Psykologisk Forlag",
number = "2",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Spædbørns sociale udviklingssituation - med fokus på emotionelle relationer og udvikling af intentionel læring

AU - Hedegaard, Mariane

PY - 2022

Y1 - 2022

N2 - De sidste 70 år har kognitiv forskning inden for spædbørneområdet ført til en opfattelse af, at spædbørn fra fødslen er aktivt orienteret mod omverdenen. Men ikke alle forskningsretninger ser børns ”agency” og intentionelle orientering som naturgivent, hvilket forskning i døgninstitutioner efter 2. verdenskrig har dokumenteret. For spædbørn er den emotionelle kommunikation i bred betydning vigtig, hvor den kropslige kommunikation mellem barn og dets omsorgspersoner allerede fra fødslen danner grundlag for dets udvikling af en intentionel orientering mod omverdenen. Et spædbarns biologiske udvikling, sammen med ændring i institutionelle praksisser, medfører, at omsorgspersonernes kommunikation med barnet ændrer sig. Denne kommunikative interaktion mellem barn og omsorgsperson skaber barnets sociale udviklingssituation. En vurdering af et barns udvikling indebærer således, at barnet må ses i sin relation til og i samspil med andre mennesker. Hvordan dette samspil ændrer sig i spædbarnsperioden og medfører udvikling af barnets ”agency”, illustreres med, hvordan legescenarier mellem far og søn ændrer sig i barnets første leveår. I en sådan sammenhæng er det barnets udviklingssituation som helhed, der må vurderes, og den, der vurderer, indgår derfor også i relation til barnet og bliver derved også en del af barnets sociale situation. Denne dobbelte relationelle tilgang har dannet grundlag for den interaktive observationsmetode, hvor målet er en forståelse af barnets udviklingssituation, som inddrager dets intentionelle orientering – barnets perspektiv.

AB - De sidste 70 år har kognitiv forskning inden for spædbørneområdet ført til en opfattelse af, at spædbørn fra fødslen er aktivt orienteret mod omverdenen. Men ikke alle forskningsretninger ser børns ”agency” og intentionelle orientering som naturgivent, hvilket forskning i døgninstitutioner efter 2. verdenskrig har dokumenteret. For spædbørn er den emotionelle kommunikation i bred betydning vigtig, hvor den kropslige kommunikation mellem barn og dets omsorgspersoner allerede fra fødslen danner grundlag for dets udvikling af en intentionel orientering mod omverdenen. Et spædbarns biologiske udvikling, sammen med ændring i institutionelle praksisser, medfører, at omsorgspersonernes kommunikation med barnet ændrer sig. Denne kommunikative interaktion mellem barn og omsorgsperson skaber barnets sociale udviklingssituation. En vurdering af et barns udvikling indebærer således, at barnet må ses i sin relation til og i samspil med andre mennesker. Hvordan dette samspil ændrer sig i spædbarnsperioden og medfører udvikling af barnets ”agency”, illustreres med, hvordan legescenarier mellem far og søn ændrer sig i barnets første leveår. I en sådan sammenhæng er det barnets udviklingssituation som helhed, der må vurderes, og den, der vurderer, indgår derfor også i relation til barnet og bliver derved også en del af barnets sociale situation. Denne dobbelte relationelle tilgang har dannet grundlag for den interaktive observationsmetode, hvor målet er en forståelse af barnets udviklingssituation, som inddrager dets intentionelle orientering – barnets perspektiv.

KW - Det Samfundsvidenskabelige Fakultet

KW - Spædbørns udvikling

KW - emotionel kommunikation

KW - intentionel orientering

KW - sociale udviklingssituation

KW - interaktive observationsmetode

U2 - 10.7146/pl.v43i2.137302

DO - 10.7146/pl.v43i2.137302

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 43

SP - 37

EP - 56

JO - Psyke & Logos

JF - Psyke & Logos

SN - 0107-1211

IS - 2

ER -

ID: 367352816